Er heeft afstemming ontbroken tussen het verkeersproject en de RET-ingreep op het Eendrachtsplein. Er is warrig en incompleet gecommuniceerd met de ondernemers. Ook de verslaglegging was incompleet. Terugkoppeling op belangrijke vragen bleef uit. Geen afstemming tussen beleid en uitvoering. En het ontbrak aan een omleiding waardoor automobilisten volkomen het spoor bijster raakten en onverrichter zaken huiswaarts keerden of veel te laat op bijvoorbeeld hun afspraak bij de kapper kwamen.
De brandbrief met verwijten aan mobiliteitswethouder Bokhove komt van de Verenging de Binnenweg, de BIZ-eigenaren Nieuwe Binnenweg Centrum, de BIZ-gebruikers Nieuwe Binnenweg Centrum, de ondernemersvereniging West Kruiskade, BIZ-eigenaren en gebruikers West Kruiskade en Retail010. ‘’Wij zijn vóór de inzet van verkeersexperimenten die bijdrage aan een schonere en veiligere stad. Maar zowel in de voorbereiding als de uitvoering van het besproken verkeersexperiment heeft de gemeente veel steken laten vallen.’’
‘’Onbegrijpelijk en onprofessioneel dat er over het verkeersproject Eendrachtsplein geen afstemming heeft plaatsgevonden. Het gevolg was dat wij 6 maanden ernstige hinder hebben ondervonden in plaats van drie. We hebben daarover met verantwoordelijke ambtenaren een informatief en therapeutisch gesprek gevoerd, maar behalve het verslag verder geen terugkoppeling op ontvangen over hoe dit in de toekomst te voorkomen (as usual).’’
Het verbaast de briefschrijvers ook dat geen van de initiatiefnemers van de aangenomen motie ‘van het Wilde Westen naar het Veilige Westen’ contact heeft gezocht met de betrokken ondernemersverenigingen van de Nieuwe Binnenweg en de West Kruiskade. ‘’We vragen ons daarom nog steeds af waarom wordt gesproken van een verlenging van de tijdelijke verkeerssituatie terwijl het experiment al bijna een jaar geleden is beëindigd.’’
‘’Het vertrouwen tussen gemeente en ondernemers is door de gemeente herhaaldelijk geschaad door het optuigen van schijnparticipatie en nep-co-creatie.’’
‘’Helaas’’, aldus de voorzitters in hun brief, ‘’is deze gang van zaken geen incident, maar tekenend voor een veel dieperliggend probleem binnen de gemeentelijke organisatie. Gemeentelijk onvermogen om met burgers en ondernemers daadwerkelijk een plan te maken en ook onvermogen om te leren van fouten zijn helaas schering en inslag. De Rekenkamer heeft het al vele malen opgeschreven.’’
Niet alleen de ondernemersverenigingen zijn buitengewoon in hun wiek geschoten over de verkeersexperimenten, ook Hennie van Schaik, de technisch voorzitter van de gebiedscommissie Centrum. Hij vooral namens de bewoners, die dagelijks last hebben van herrie en uitlaatgassen vanwege de files.